2014. július 12., szombat

FEKETERIBIZLI szörp, lé, tea, lekvár - mindene ehető!



A feketeribizli és a sarkantyúka az év növényei most nálam. Mindkettőnek ehető az összes alkatrésze, sőt... kötelező lenne enni, mert olyan fantasztikus hatásaik vannak. 

Többféleképpen is eltettem az idén (lének, szörpnek, lekvárnak, pépnek, teának és még fagyasztottam is) mert szeretnék télen is feketeribizlit inni, enni. A leveket cukor nélkül tettem el, azt tervezem, hogy felbontás után adok hozzá mézet vagy kókuszcukrot. Ezeket azért nem kevertem bele előre, mert a dunsztolás közben elveszítenék értékes vitamintartalmukat, a méz sokat károsodna. Illetve, ha édes almalével keverjük majd, akkor lehet, hogy utólagos édesítésre nem is lesz szükség.

TIPP: Ha feketeribizli lekvár vagy szörp címkéket kerestél, akkor nézd meg a BOHÉM otthon oldalon szabadon nyomtatható, másolható, használható címkéket:)



A Házipatika így ír a feketeribizliről:

Gyümölcsét gyógynövény szavunk mintájára joggal nevezhetnénk gyógygyümölcsnek, amit az idős embereknek gyógyszerek helyett kellene fogyasztani. Hatásaira az 1970-es években figyeltek fel ismét, többek között a középkori európai szerzetesek gyógynövényleírásait tanulmányozva. Az érett bogyók dúskálnak az egyben antioxidáns hatású, szabadgyökfogó, tumorellenes színanyagokban. Különösen sok antocián, flavonoid, polifenol van benne. A gyümölcs 100 grammjában csak antocián-származékokból (cianidin, delfinidin, kumarinsav stb.) több, mint 500 mg található, a többi antioxidánsról nem is beszélve. E tekintetben magasan veri az összes többi piros bogyós gyümölcsöt. Jelenleg is folynak orvosi kutatások antioxidánsainak gyógyhatására vonatkozóan. Vizsgálják érelmeszesedés, ízületi gyulladás, reuma, prosztatarák ellenes hatását, a menopauzában kifejtett hatását, de a sort még jócskán lehetne folytatni a korral járó különböző bajokkal. Nemrég Parkinson-kór ellenes és az időskori demenciát megelőző hatását is felfedezték. Sok található benne az A-vitamin provitaminjából, a karotinból, B1-, B2- és E-vitaminból is és természetesen C-vitaminból. A feketeribizli levele nagyon gazdag C-vitaminban. 100 g gyümölcsre 130-170 mg C-vitamin jut.

A krónikus fájdalmakat kúraszerűen alkalmazva csökkenti, vitamintartalmánál fogva a meghűléses megfázások kiváló természetes gyógyszere.

Jelentős a kalcium- és vastartalma, fogyasztása ezért segít a vörösvértest-képzésben, emelheti a hemoglobin-mennyiséget. Gyermekek és nők vashiányos vérszegénysége esetén ugyancsak hasznos a fogyasztása.

Tanulmányok foglalkoznak továbbá méregtelenítő és vízhajtó hatásával. Rendszeres fogyasztása mellett a vér kórosan magas koleszterin- és vérzsírszintjének csökkenését is tapasztalták. Segíti a bélflóra egészséges alakulását. 

Magjának olaja gamma-linolsavat tartalmaz. A gamma-linolsav, egy fontos telítetlen zsírsav hiánya csökkenti a bőr nedvességmegtartó- és ellenálló-képességét, és így hajlamosít a neurodermitis nevű bőrgyulladásra. Régi, XII. századi kolostori források is említik a feketeribizlit, mint a kiütéses, gyulladt bőr orvosságát.
A népi gyógyászatban is főként a gyümölcs levét használják, de készítenek szörpöt, gyümölcslevet, cukorkát, a szárított gyümölcsből teát is. A tea is kiváló meghűlésre. Levelének kedvező hatású hatóanyagai a különböző flavonoidok, proantocianidinek, illóolajok, cseranyagok és a rutin. Mindezek hatására levelének teája vizelethajtó, enyhe vérnyomáscsökkentő és izzasztó hatású. Jól csillapítja az ízületi és reumás panaszokat. Hólyag és vese- illetve prosztatabetegségekre is ajánlják. Friss levelei szétdörzsölve enyhítik a rovarcsípések okozta kellemetlenségeket.
100 gramm gyümölcs tápértéke 150 Kj körül van, 1,4 gramm fehérjét, 0,4 g zsírt tartalmaz. A benne található cukor 55%-a gyümölcscukor.

A feketeribizlit idén több recept alapján készítettem:



1. Feketeribizli szörp: három kiló feketeribizlihez adtam 7 deci vizet, egy kiló eritritet és főztem egy keveset. Ezután botmixerrel átturmixoltam és szitába téve próbáltam átpasszírozni. A nagyja át is ment, de fennmaradt egy sűrű massza, tele rosttal, lével. Végül paradicsompasszírozóval préseltem át. 

A kipasszírozott héj-mag keveréket mindig félreteszem!


2. Feketeribizli lé: két és fél kilót két és fél liter vízzel felöntöttem, turmixoltam (nem főztem, nem cukroztam), passzíroztam.
Ezt ivólének szánom, felbontáskor két tervem is van vele. Utólag fogom mézzel édesíteni (csak azt nem automatázom, mert tönkremegy a méz!) és úgy isszuk, vagy almalével keverve, ami ha elég édes, akkor talán nem is kell a ribizlihez semmit adnom.
Utólagos tapasztalat: a nyersen eltett, de kidunsztolt feketeribizli az üvegben felhabzik, kemény réteg képződik a tetején, nem túl gusztusos. Cserébe kevesebb hőkezelésnek van kitéve.

3. Feketeribizli szirup: három kiló ribizlihez minimális vizet adtam (1 liter kb), összefőztem, botmixerrel turmixoltam, passzíroztam, habját leszedtem.


Minden esetben befőzőautomatában 85 fokon 20 percig dunsztoltam.

4. Feketeribizli tea: A megmaradt mag-héj keveréket (ami hála a szuper passzírozómnak majdnem száraz) sütőpapíros tepsikre terítettem, szúnyoghálóval letakartam és árnyékban kiszárítottam. Elég szép mennyiség lett belőle. Később feketeribizli levelet is fogok hozzá szedni és belekeverem a szárítmányomba, hogy még jobb gyógyteát kapjak.


4. Feketeribizli lekvár: ebből készült a legkevesebb, mert ezt le kellett szárazgatni. A tiszta bogyókat kissé átfőztem, lazán átnyomkodtam, hogy pépesebb legyen. Magas a pektintartalma, nem kell sűríteni, mehet is az üvegekbe.



5. Feketeribizli pép: a lepasszírozott, nyers masszát muffinformába szedtem és mélyhűtőbe tettem. miután megfagyott, kiborítottam és zacskóba öntöttem. Így bármikor hozzájutok kis adag pépekhez, melynek magas a vitamintartalma. Ezt joghurtba, tejszínes tortákhoz, palacsintába a túrótöltelék mellé szoktuk enni, nagyon finom! Fagyi, sorbet, smoothie is készülhet ebből a fagyott változatból.






Ha elkészült szörpjeidet szívesen feldobnád kicsit, ha ajándékba szánod, mindenképp nézegesd meg a címkeötleteket, melyet te magad is könnyedén elkészíthetsz. Menő a gasztorajándék, akár karácsonyra is lehet előre tervezni ilyesmit. Akár névre szóló feliratot is készíthetsz! 

Alább a 2016-os feketeribizli címketerveimet láthatod, ha szeretnéd, mentsd le, másold le vagy nyomtasd ki, szabadon használhatod! IDE kattintva letöltheted az összeset.



KÖVESS a facebook oldalon, ha szeretnél értesülni a játékokról, újdonságokról, környezetbarát praktikákról.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Minden vélemény fontos, ide írhatsz nekünk: