2014. március 23., vasárnap

Mosható pelenka inas, avagy a tudatosság ésszerű határai

Hulladék. Ökokör téma volt, ennek kapcsán kerültek szóba a felesleges háztartási eszközök, aztán találtam egy jó kis összefoglalót arról, hogy milyen abszolút felesleges konyhai holmikat dobnak piacra. Amiket mi ugye meg is veszünk páran, hisz gyártják. Banánszeletelő, elektromos pizzavágó stb. Biztosan mindenki megtalálja benne, amin felhördül, hogy "hát ez nem is hülyeség, mennyit használom" :) de azért lássuk be, a dolgok nagy része nem valós szükségletekre épült.
Na, pont egy ilyen dologba futottam bele a minap pelekatémában.


Tudatos anyukaként mindkét gyerekemmel mosható pelenkáztam... igaz, csak egy darabig, ez is sok tényező függvénye ugyebár. Sokszor gondoltam azt, hogy ez a mosható pelekázás szuper dolog, mert környezettudatos meg minden, ezért is vágtam bele... persze ez is CSAK akkor, ha ésszel csinálja az ember. A marketigszakemberek ugyanis hamar rájöttek, hogy az öko anyukák bizony ugyanúgy szeretnek trendik lenni, mint mások, csak ők éppen bio módon* (ők a LOHAS-ok, ki tartozik közéjük?:). Számukra kezdték el gyártani a különböző mintájú, típusú stb mosható pelenkákat. Tudom, hogy használt pólóból, tetrából, törölközőből is lehet szuper pelenkabelsőt készíteni, mert kipróbáltam. Azt is tudom persze, hogy ahány baba, annyi igény, mert egyiknek ez kényelmes, nem kifolyós, másiknak meg az. De azt lássuk be, hogy nagy a túlkínálat és nagy a tudatosan generált igény (és magas ár) is.

Szerintem egy valóban ökotudatos anyuka a következőket figyeli pelenkavásárláskor: 
- tartós anyagból készüljön, hogy valóban kiszolgálhasson több generációt
- natúr színű legyen, nem mintás (elképesztő környezetterheléssel jár a textilek színezése, ebben az esetben pedig azért "csak" bugyikról van szó, zömmel nem is látszik)
- ha már színes vagy mintás, akkor biopamut (aminek egyébként semmilyen minősített ellenőrző szerve nincs tudtommal, szóval vagy elhisszük, vagy nem), vagy minimum európai
- érdemes használtat keresni töredék áron (hiszen éppen ez a fő cél, ettől környezettudatos)
- ha új, akkor vegyük egészségpénztárra:)

Ezzel nem azt mondom, hogy aki színes, mintás, új pelenkát vesz, nem környezettudatos, csak azt, hogy érdemes két lépés távolságból megvizsgálni, hogy mik a valós szükségletek, és miket ültetnek ez a fejünkben hogy minél több pénzt költsünk valamire.

Ezek a szempontok egyébként nem csak a környezet miatt fontosak. Sokan gondolják, hogy az eldobható, illatos pelenkák 0-24 órában érintkezve a baba bőrével nem a legbiztonságosabbak. (A gyártásról ITT egy videó.) A pelenkák csomagolásán nem is szerepel az összetétel. Viszont ha megvesszük a színes, kínai, olcsó, akármilyen mosható pelenkát, akkor mennyivel is vagyunk előrébb? A mérgező textilekről egy korábbi posztban írtam. Európában sok mérgező anyag használata nem engedélyezett, amik felett más kontinensek szemet hunynak. Ha nem is feltétlenül hiszünk a biopamutokban, érdemes körülnézni, van-e a piacon legalább Európában gyártott mosható pelenka. Elárulom, van, de sajnos nagyon kevés.

Ja és a cím... na hát itt találkoznak eddigi zanzás gondolataim. Pelenka inas. Nahát. Ha jól értem, akkor a kakis pelenkát felcsíptetem rá (Vajon hány tervező töri a fejét valami elektromos kütyön, ami ezt a koszos műveletet helyettem megcsinálja?:), belelógatom a vécébe. Ez kultúránként eltérő lehet, mert a videón ezt tök természetesnek veszik, itthon szerintem ellenérzéseket váltana ki... de nem ez a lényeg, hanem hogy utána lezuhanyozom és kész is vagyok.
Osztok, szorzok, de nem értem, hogy miben más ez, mintha a kádban a zuhannyal egy ilyen inas nélkül zuhanyoznám? Azon kívül, hogy még egy dolog, amit megvehetek... én, a trendi, környezettudatos anyuka.





* Hogy a mosható pelenka reneszánszát élheti, szerintem alapfeltétel volt, hogy a trendi, divatos minták megjelenjenek rajtuk. Volt egy szűkebb réteg, aki valóban tudatosságra törekedve kezdte újra használni ezt a módszert, ám a nagyobb közönséget a minta, a dizájn és a sok esetben árát is sejtető márkanév hóditotta meg. A trendi dizájn segítette ennek a - még így is környezetbarát - módszernek az elterjedését. Ami egyébként sosem áll önmagában, mert minimum egy mosóporváltásra készteti az anyukákat... és ez újra egy hatalmas lépés! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Minden vélemény fontos, ide írhatsz nekünk: