2014. május 30., péntek

Befőzünk 1. EPER - lekvárok és jégkrémek

Idén még a korábbinál is jobban magával ragadott a befőzés. Így sikerült hazahoznom összesen vagy 20 kiló epret, amit a gyerekek mellett próbáltam elkészíteni. Jó sok variáció született, próbáltam sokféle képpen eltenni, hogy a télen majd nagyon örüljünk neki.

Készült pár üveg bodzás eperszörp, klasszikus eperlekvár kukoricakeményítővel és simán is, tettem el lekvárt teljesen turmixolt eperből és úgy is, hogy a fele turmixolt, a másik fele nyersen beledobált, nem is főtt eper. Tettem el eperlevet ha augusztusban epres jégnyalókára vágynánk, és fagyasztottam is pár zacskónyit, ha expressz fagyit szeretnék gyártani.


A lekvár az idén nagyon jól sikerült, kevés cukorral és sűrítés nélkül is elég jó halmazállapota lett.
5 kg eperhez adtam 1 kg cukrot. Az idei év slágere a kókuszvirág cukor, hát annak valami issssteni aromája van, egyáltalán nem kókuszos, inkább karamelles. A levét félretettem, szerintem a cukor jelentős része abban van, így a lekvár tulajdonképpen nem is 5:1 cukorarányú, hanem jóval kevesebb. A leszűrt epret picit főztem kikapart vaníliarúddal. Egyik adagot pici citromsavval kevertem, a másikat nem. Mindkettő finom lett, csak mások. Na, talán citromsav nélkül finomabb. Ezután üvegekbe töltöttem és befőzőautomatában 95 fokon 35 percig dunsztoltam. 


A képen látható címkék ingyen letölthetők, használhatók a képre kattintva


Készült eperbefőtt is. Tavaly a barackot cukor nélkül tettem el befőttnek, ezt a savanykásabb eperrel nem mertem kipróbálni. Így az eperről lecsöpögtetett sziruppal öntöttem fel a nyers eperszemeket, így tettem automatába 75 fokon 25 percre.
A maradék szirupot kisebb üvegekbe töltve a lekvárokkal együtt tettem el. Szörpnek nekem nem ízlik, vizes eper íze van szerintem, de.... nagy sláger nálunk a házi jégkrém, így kis vízzel felöntve jégkrém formába töltöm, megfagyasztom és szívogatják a gyerekek. Bármilyen aktuális friss gyümölcs dobálható bele.

Szóval én most ezeket hoztam ki abból a huszon-pár kiló eperből, amit vásároltam, összesen 15 üveg lekvár, 4 üveg befőtt, 4 üveg szirup, 1-2 kiló fagyasztva, fagyialapnak. 
Mert találtam egy szuper expressz fagyireceptet, nem kell hozzá sem fagyigép, sem fagyasztás (csak fagyasztott gyümölcs):

Egyenlő arányban epret és tejfölt turmixolok össze mézzel, cukorral, xilittel (kinek mi, de mivel nem kell hőkezelni, így a méz tökéletes). Kész. Nem kell a mélyhűtőbe betenni, mert a sok fagyott gyümölcstől fagyos marad, nagy előnye, hogy azonnal gombócolható. Hátránya, hogy azonnal fel is kell használni, mert nem fagyasztható:( de úgyis elfogy.

KÖVESS a facebookon, hogy elsőként olvashass hasonló cikkeket, értesülj játékokról, akciókról, újdonságokról


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Minden vélemény fontos, ide írhatsz nekünk: